torsdag 11 december 2008

Vem är jag?

Som ny bloggare kanske det är på sin plats med en liten personlig presentation. Håll tillgodo:


Jag, är en INFP.

En introvert känslomänniska med intuition.

Visst låter det kul!? Så här beskrivs INFP-personer:
”Öppensinnade, idealistiska , insiktsfulla och flexibla individer som vill att deras arbete ska bidra till något som betyder någonting. De trivs med att arbeta själva eller i mindre grupper där de kan vara kreativa.”

Det är en beskrivning som jag mer kan känna igen mig i.

Jag älskade att dansa, men någon tog fötterna ifrån mig. Jag gjorde ett grand jeté till reklamvärlden för att jag ville fortsätta visa framfötterna. Uttrycka mig. Arbeta med uppdrag av de mest skiftande stilar och ihop med andra kreativa människor för att kommunicera till en stor publik.

Mitt professionella motto kan ses som en affärsidé
för mitt eget lilla Jag AB:
”Reklam ska
göras med huvudet
gå till hjärtat
kännas i magen
synas i resultatet”

Mitt personliga motto däremot är mer sprunget ur den erfarenhet livets hårda skola gett:
”Stå på dig.
Annars gör någon annan det!”
I jobbet fascineras jag av varumärkesdrivna företag och produkter. Men vad är bra reklam? Först måste man definiera vad ”bra” är. Det finns snygg reklam. Det finns rolig reklam. Det finns krängig reklam. Det finns politisk reklam. Osv. Bra reklam har alltid ett syfte. Och en mottagare.
För varje uppdrag måste man alltid formulera vad reklamens uppgift är? Vilken reaktion ska den skapa? Är det ett Aha, Ha, ha, eller ett Ahhh.

Frågar du uppdragsgivaren vill han ha resultat. Frågar du säljarna vill de ha bonus. Frågar du målgruppen vill de få vetskap om något nytt, nyttigt, roligt, inspirerande eller åtråvärt. Hur tillfredsställer man allt detta? Det är ju ingen exakt vetenskap vi reklamare sysslar med. Som du märker är svaret inte enkelt.

För mig är bra reklam ärlig och emotionell. Den får folk att stanna upp och tänka till. Bra reklam tar vägen via folks hjärta och mage innan den träffar hjärnan. Bra reklam berör.

Men alla är ju så trötta på reklam. Och jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor. Det är en kamp varje dag. Oftast en väldigt rolig kamp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar